Montessori – skąd rosnąca popularność tej metody pedagogicznej?

Posted by

Są różne metody, i teorie na temat wychowania dzieci. Każda z nich broni się na swój sposób, dlatego tak ciężko zdecydować się na jedyną i słuszną. Rodzice, opiekunowie oraz pedagodzy, stale szukają rozwiązań, które będą najlepiej wpływać na kształtowanie dzieci.  Jest jednak wyjątkowa metoda, zwana – Montessori.

Dr Maria Montessori w 1913 roku

Dr Maria Montessori – jedna z pierwszych we Włoszech kobiet pracujących w zawodzie lekarza. To dla niej, dzieci i ich wychowanie było pasją – w aspektach naukowych i pedagogicznych. Każdy wie, że poznać dziecko do samego końca, jego zachowania, odczucia, sposób rozumienia świata, to praktycznie niemożliwe. Dr Maria Montessori poświęciła niemal całe swoje życie, aby poznać dziecięcą psychikę i naturę. Właśnie tak opracowała metodę wychowawczą, która w nazwie zawiera jej nazwisko.

Metoda Montessori – na czym polega?

Nauczanie nie może być wpajaniem wiedzy – jest to główne założenie. Zamiast tego, należy mocno zadbać o to, aby dziecko nie zaprzepaściło własnych zainteresowań i wrodzonych predyspozycji. Dzieci mają dużą swobodę w wyborze aktywności i zajęć – takie jest właśnie Montessori. Strategicznym punktem jest to, że otoczenie musi być przygotowane na potrzeby dzieci. Wszelkie pomoce, materiały, rekwizyty muszą być umiejscowione w taki sposób, aby dziecko miało nieskrępowany dostęp –  sięga po nie bez pomocy innych. To pierwszy krok do nauki samodzielności – właśnie przez niezaburzony proces wyboru aktywności, które oprócz funkcji rozwojowej, sprawiają wiele radości.

Opiekun, nauczyciel lub rodzice troszczą się o odpowiednie materiały i przygotowanie zajęć dla dzieci. Ważne – niczego nie narzucają, obserwują podopiecznych. Dzieci mające swobodę, angażują się w liczne interakcje społeczne. Odkrywają i rozwijają swoje pasje i umiejętności, a to klucz do ich prawidłowego rozwoju.

Montessori w domu?

Zadbajmy o to, aby dziecko było samodzielne. Zróbmy wszystko, co tylko możliwe, żeby miało nieskrępowany dostęp do odpowiednich materiałów i zabawek. Nie określamy dziecku sposobu pracy, ani czasu. Niech samo zaczyna się organizować. My, rodzice oraz opiekunowie pomagamy w nauce dokonywania dobrych wyborów.

Zabawki Montessori – czyli jakie?

Są to pomoce nasycone wartościami poznawczo – edukacyjnymi. Rozwijają zmysły i pobudzają ciekawość. To sprawia, że dziecko chętnie uczy się języków, biologii, matematyki, oraz wielu innych.

Nie przestawaj obserwować. Jeśli odnotowujesz szczególne zainteresowanie pewnymi aktywnościami, zadbaj o materiały ułatwiające dalsze kształtowanie tych umiejętności. Pomiędzy 18, a 24 rokiem życia jesteśmy już ukierunkowani, aby stać się specjalistami w danej dziedzinie? Tak zakłada metoda Montessori. By to się jednak spełniło – pracujmy z dziećmi od najmłodszych lat – wspierając ich pasje.

Polub i obserwuj! 🙂